معرفی امپ هدفون و کانورتر ذن دک ورژن دو iFi-ZenDAC-V2-Article
13ام بهمن 1400

معرفی امپ هدفون و کانورتر iFi audio Zen DAC

به جرات در دنیای آدیوفایل کمتر کمپانی مثل (آی-فای) امپ هدفون و کانورتر با ارزش خرید خیلی بالاتر از برچسب قیمتیش برای مخاطب حرفه ایی و عاشقان صدا تولید میکنه.

در این مطلب میخوام راجب به (امپ/دک) دوستداشتنی سری (ذن) از همین کمپانی موفق انگلیسی براتون بنویسم.

به شخصه وسواس زیادی روی سخت افزارهای آدیوفایل و های-فای دارم و معمولا با سختگیری زیاد یک محصول رو آنالیز و بررسی میکنم.

توی این کلاس و حتی تا دوبرابر این قیمت, امپ و دک کامل و خوش صدا با مبدل عالی مثل سری (ذن) از کمپانی (آی-فای) سخت پیدا میشه. تجربه شخصی به من ثابت کرده مشخصات روی کاغذ، صددرصد دلیل بر عملکرد قابل قبول و صدای آدیوفایل گونه نیست. البته هستند محصولاتی که روی کاغذ تا دوبرابر (ذن-دک) مشخصات فنی بهتر دارند، ولی در عملکرد کاملا ورق بر میگرده، پس نتیجه شخصی من (نویسنده) این که خیلی به مشخصات روی کاغذ تکیه نکنید. به این دلیل که حرف اول رو مهندسی ساخت و صدای یک محصول صوتی و آدیوفایل میزنه، بعد خروجی و پرفورمنس. هم در قسمت کانورت کردن سیگنال (دیکد کردن) هم در قسمت مهندسی پری امپ و بخصوص چینش قطعات داخلی آن و امپلیفایر. که 90 درصد، مهندسی طراحی پری امپه که به صدا روح و شخصیت میده.

(در آینده یک مقاله تخصصی مفصل راجب به دک ها و امپ هدفون در کلاس های مختلف و کارکرد و معماریشون , خواهم نوشت.)

کمپانی ای-فای در جهان به سخت افزارهایی با ارزش خرید بالا شهره است. بخصوص در کلاس میانرده، تقریبا بی رقیب هست، این کمپانی دوستداشتنی انگلیسی، برای آدیوفایل ها و عاشقان صدا که محدودیت بودجه کافی برای خرید سخت افزار های خوش صدا که برچسب قیمتی به شدت بالایی رو دارند، یک سری، بنام (ذن) رو به مارکت جهانی ارائه داد و هر سال از رسانه های معتبر و حرفه ایی مثل (وات-های-فای) (موزیک رادار) (هدفونیا) و…. امتیاز کامل یا بالا دریافت کرده، همینطور جوایزی هم از صنعت صوت و صدا دریافت کرده.

تو این مقاله میخوام راجب به مهمترین و پرفروش ترین محصول از سری (ذن) یعنی (ذن-دک) از این کمپانی رو بررسی کنیم.

جوایز کسب شده

ZEN DAC- wards

در حال حاضر سه ورژن از (ذن-دک) در بازار جهانی عرضه شده

(ذن-دک ورژن 1  /  ذن-دک ورژن 2  /   ذن-دک سیگنچر ورژن 1  /  ذن-دک سیگنچر ورژن 2)

ما (ذن-دک استاندارد ورژن ۲ رو مورد بررسی قرار میدیم که در سال ۲۰۲۰ معرفی شده )

\

 

ذن-دک چیست ؟؟؟

ذن-دک یک امپ هدفون و دک دسکتاپ هست که نسبت به برچسب قیمتیش , عملکرد فراتر از انتظار رو به مخاطبش ارائه میده و برای قسمت دک و دیکد کردن فایلهای مختلف در فرمتهای:

PCM (384/352.8/192/176.4/96/88.2/48/44.1kHz 

DSD (256/128/64), DXD(384/352.8kHz)

 MQA (Decoder)

عملکرد بی نقص و عالی ارائه میده، وفرمتهای ذکر شده رو کامل پردازش و کانورت میکنه، مهندسین iFi از همون تکنولوژی که در مدل های پرچمدار چندهزار دلاری خودش استفاده کرده، با نبوغ مهندسیش و با محدود کردن بعضی پارامترها و دستیابی به متریال الکترونیکی خوش قیمت ولی با کیفیت تونسته محصولی مثل Zen Dac رو تولید کنه که با قیمت بسیار مناسب عملکردی درخور محصولات خیلی گرون قیمت تر از خودش رو ارایه بده و هر آدیوفایل و عاشق صدارو نسبت به بودجه پرداختی کاملا راضی نگه میداره و حتی پارو فراتر هم گذاشته ومیتونه با رقبای تا دوبرابر بیشتر از قیمت خودش رقابت کنه و حتی در بعضی موارد خروجی تمیز تر ودلچسب تری رو ارایه بده، بار و مسئولیت پردازش سیگنال صدا و کانورت کردنش، رو دوش دک این محصول هست، که این دَک تولید کمپانی معتبر Burr Brown میباشد که خود مهندسین iFi تغیراتی رو روی مدار انجام دادن و عملکردش رو ارتقاء دادن .

این امپ/دَک دسکتاپ دوستداشتنی، خروجی های کاملی داره، فقط کافیه هدفون یا ایرفونتون رو به خروجی های این دستگاه وصل کنید و از جادوی (ذن) شگفت زده شوید، در پشت دستگاه یک جفت خروجی RCA  تعبیه شده که میتونید اسپیکرهای اکتیو خودتون رو بهش وصل کنید و صدای اسپیکرهاتون رو زیرو رو کنید.

ورودی پورت USB3.0 B (USB2.0 compatible) هست، که اکثر دیوایس هارو به عنوان سورس میتونید بهش وصل کنید.

خروجی ها:

Audio RCA (SE) — 2.1V fixed  1V / 3.3V max. (variable

4.4mm Pentaconn (BAL) — 4.2V fixed 2V / 6.2V max. (variable)

یک خروجی ۶.۳ میلیمتری آنبالانس و کاملا ساکت داریم که انواع هدفون رو میتونید باهاش تغذیه کنید و از صدای ادیوفایل گونه ایی که داره لذت ببرید.

یک خروجی ۴.۴ میلیمتری Pentaconn روی مدارآنالوگ بالانس، در پنل جلو و پشت دستگاه داریم که با دیستورشن و نویز خیلی کم،  نهایت قدرت و وضوح رو باعمق تاریک و قابل قبول، به هدفون های گرسنه خروجی مییده. و برای درایو کردن قابل قبول 90 درصد از هدفون های موجود  در بازارکافیست. برای بهره بردن از خروجی و مدار بالانس، حتما باید خود هدفون و کابل هدفون این قابلیت رو پشتیبانی کنه.

برای لذت بردن عاشقان بیس (بیس-هد) مهندسین iFi یک مدار کاملا آنالوگ طراحی کردند و اسم True Bass رو برای این مدار انالوگ انتخاب کردند. وقتی مدار True Bass  رو فعال کنید (برای هدفون های پشت باز به شدت فوق العاده عمل میکنه) بدون اینکه روی میانه (میدرنج) سایه بندازه به فرکانس بیس عمق میده و کمی هم درست Low Freqencey  رو بوست میکنه و بیس لذت بخش، عمیق و اعتیاد آوری رو برای شنونده به ارمغان میاره.

 

همینطور یک مدار گین که با دکمه ایی بنام Power Mach روی پنل جلویی دستگاه تعبیه شده، که میزان قدرت سیگنال ورودی و میزان حساسیت رو تنظیم میکنه. پس با خیال راحت میتونید هر هدفون یا ایرفونی رو با ذن-دَک تغذیه کنید. برای بیشتر ایرفون ها و هدفون هایی که امپدانس پایین و متوسط دارن نیازی به فعال کردن مدار پاور-مچ نیست. وقتی هدفون گرسنه و امپدانس بالا مثال ۲۵۰ و ۳۰۰ اهم یا بالاتر رو به ذن-دک متصل میکنید، با فعال کردن مدار پاور-مچ خیالتون از بابت درایو کردن هدفون های امپدانس بالا راحته و ذن-دک از پس درایوکردن اکثر هدفون های بازار برمیاد.

چیپست پردازشگر جدید MQA در ذن-دک ورژن 2 از ۸ هسته، به ۱۶ هسته ارتقا پیدا کرده و برای پردازش فایل های MQA  (Master Quality Authenticated) که دقیقا همون کیفیتی هست که مهندس صدا و میکس‌مَن در استودیو، میکس و مسترینگ میکنه. و پردازشگر ذن-دک خیلی عالی از پس پردازش فایل های MQA برمیاد و شنونده همون خروجی رو میشنوه که میکس اثر در استودیو صورت گرفته.

کمپانی iFi برای چیپست و مدار تغذیه این محصول از خازن های کلاس A سرامیکی TDK که در محصولات خیلی  گران قیمت تر و های-اند استفاده میشه، استفاده کرده.

در کمتر محصولی با این قیمت، مدار آنالوگ بالانس و قابلی وجود داره. مهندسین iFi برای کاربرهای خودش ارزش زیادی قائل شده همیشه و برای آدیوفایل هایی که بودجه محدود دارند، یک مدار بالانس ساکت روی ذن-دک طراحی کرده که از تمام ظرفیت امپ بهره ببرید و صدای سه بعدی تر با عمق سکوت بیشتر داشته باشید. آی-فای با طراحی این مدار آنالوگ این محصول، فرسنگ ها از رقبا فاصله گرفته و انتخاب اول آدیوفایل ها و عاشقان صدا در این برچسب قیمتی است .

محتویات داخل جعبه:

این مقاله بیشتر برای آشنایی شما عزیزان با این امپ هدفون/دک دوستداشتنی بود، بزودی بررسی تخصصی و ویدیویی همین دستگاه و محصولات های-فای و استودیویی رو میتونید مشاهده کنید.

نویسنده: اشنایدر آقاخانی

  • نظرات کاربران
  • پودینه 13 خرداد 1401

    این مدل و همینطور مدلهای دیگه‌ش (ساینچر ورژن ۱ و ۲)،‌ کِی موجود می‌شه؟
    سرچ کردم دیدم ظاهرا بسته‌های ترکیبی مثل ZEN DAC Signature V2 + ZEN CAN Signature 6XX + 4.4mm Balanced cable هم توسط خود شرکت به‌فروش می‌ره. آیا اون‌ها هم موجود می‌شه؟

    • فرزان جلالی 16 خرداد 1401

      با سلام
      متاسفانه فعلا اطلاعی از وضعیت واردات و موجودی این برند در دسترس نیست. در صورتی که شرکت وارد کننده مجدادا با ما در تماس باشد، اطلاعات بیشتری در این مورد به شما خواهیم داد.