acoustic history 2
10ام تیر 1396

تاریخچه آکوستیک معماری – قسمت دوم

دوره اولیه مسیحی (400 تا 800 میلادی) – از امپراتوری رومی ها تا تاج گذاری چارمین در 800 میلادی را دوره ی اول مسیحی می نامند. این دوره، تمامی پادشاهی کنستانتین را در بر می گیرد. تغییر مکان او از رم به بیزانتین، تاخت و تاز هون ها در اروپا، قدرت گرفتن مسلمانان در شمال افریقا و بخشهایی از اسپانیا، جنگهای متعدد ژرمن ها و گال ها و… از حوادث این دوره ی اروپا هستند. در این دوره، صومعه ها به پناهگاهی برای مردم عادی تبدیل شده بود و عملا مدرسه، محل گردهمایی و جلسات، عزاداری ها و جشن ها و… صومعه ها بودند. پس از پذیرش همگانی مسیحیت در اروپا، کلیساها به سرعت گسترش یافتند. در رم، کلیسای سنت پیتر به دستور خود کنستانتین بنا گردید. معماری این کلیسا ترکیبی از یک “باسیلیکا” ( دادگاه های آن زمان به این نام بودند) و معماری دوره ی رومانس (که از پس ِ این دوره آمد) است. اکنون 31 باسیلیکا در رم موجودند. این ساختمان ها، از یک عرشه ی اصلی حاوی دو راهرو تشکیل شده که توسط یک ردیف ستون که سقف و دیواره ی مرتفع را نگه داشته اند جدا می گردد. میان ستون ها و درب، یک اتاق میانی نیز وجود دارد که در آن زمان به آن Atrium می گفتند. باسییلیکاها در واقع طرح های اولیه ی کلیساهای اروپای غربی بودند و کلیساهای جامع گوتیک نیز فرزندان آنهایند.

در امپراطوری رم شرقی، بناها حاوی یک گنبد هستند که طرح روی آن مربع یا چند ضلعی است. فرم ساختمانها،‌ ترکیبی از ردیف ستونهای سبک یونانی برای دیواره ی بالایی و چند دیواره ی قوسی شکل نزدیک سقف است. مواد سازنده ی اولیه ی بنا، آجرهای تخت است و از سنگ مرمر به عنوان تزیین بنا استفاده می شود. معروفترین بنای این دوره، “سنت سوفیا” است که اکنون به نام مسجد “ایاصوفیه” در قسطنطنیه وجود دارد. این بنا ابتدا کلیسایی بوده و در سال 532 تا 537 توسط دو معمار رومی به نام آنتمیوس و ایزودروس ساخته شده است.  در قرن ششم میلادی، می توان سه گستره را در اروپا، شمال افریقا و خاور میانه و نزدیک در نظر گرفت. سرزمینهای روم شرقی، سرزمینهای اسلامی و اروپای بدوی غربی. سرودهای فرقه گریگوری که به نام Plainsong معروف بود، برای قرن ها در کلیساهای غرب و شرق اروپا به صورت مناجات و آداب نماز درآمده بود. این سرودها ترکیبی از یک ملودی ساده و ریتم است. با به وجود آمدن یک نوشتار، اگرچه اولیه و ساده برای موسیقی در قرن نهم میلادی، این سرودها هماهنگ تر و یکپارچه تر گردید. طنین صداها در کلیساهای باسیلیک بسیار زیاد بود حتی وقتی که پنجره ها را باز می کردند. این باعث می شد که یک سرود مونولوگ هم با طنین و به زیبایی در فضا منتشر شود. با تقسیم شدن ایدئولوژیک مسیحیت شرق و غرب اروپا،‌ کلیساهای آنها هم تا حدودی فرم های متفاوت به خود گرفت. از جمله تغییراتی که دیده می شود، رنگ کردن دیوارهای کلیسا در ایتالیاست. کلیسای باسیلیک کنستانتین – رم

  • نظرات کاربران