Mobile Recording
26ام آبان 1400

صدابرداری با گوشی موبایل و راهکارهای مختلف

یکی از معظلات و تصورهای رایج کاربران تلفن همراه بابت استفاده از تجهیزات حرفه ای صوتی و صدابرداری با گوشی موبایل یا تبلت برای استفاده به هنگام تصویربرداری و یا ضبط صدا و پخش صوت به هنگام استفاده در کنار نرم افزارهای ارتباط جمعی یا شخصی همیشه نداشتن دانش کافی در زمینه این دستگاه ها بوده که عمدتا باعث نارضایتی آنها از برخی خریدهایشان می گردد.

ما در اینجا تمامی جزئیات را در مورد انواع و اقسام ستاپ ها برای اتصال تجهیزات حرفه ای به دستگاه های پرتابل و هوشمند (موبایل و تبلت) در اختیارتان می گذاریم تا از این پس بدانید برای دریافت یک نمونه صوتی درجه یک و این گونه کاربردها نیاز به چه نوع محصولاتی هستید.

ابتدا باید به ترتیب کانکشن های ارتباطی و انواع آنرا بشناسید. گوشی های موبایل عمدتا دارای یک ورودی و خروجی برای اتصال میکروفون و هدفون یا همان هندزفری به دستگاه هستند، که کانکشن آنها را TRRS می نامند. البته این پورت توسط تولید کنندگان اکثر گوشی های موبایل و تبلت در سراسر جهان کم کم روبه حذف شدن است و این کمپانی ها رابط هایی را برای تبدیل کانکشن USB-C یا Lightning که هم اکنون درگاه های متداول انواع گوشی های موبایل و تبلتها هستند، به همراه آن یا بصورت مجزا در دسترس قرار می دهند.

ما در اینجا کاربران و صدابرداری در این سطح را به دو دسته تقسیم می کنیم ، دسته ی اول آنهایی که میخواهند در نرم افزارها بصورت آنلاین و در اصطلاح لایو یا زنده صدایی حرفه ای داشته باشند و دیگری: آن دسته ای که شروع به ساخت و تولید یک پروژه صوتی می کنند. چون هرکدام نیازمند تجهیزات مستقل و متفاوتی هستند.

برای آنهایی که نیازمند تهیه تجهیزات صوتی برای ارتباط زنده با اپلیکیشن های دنیای مجازی و ارایه ی صدایی با کیفیت در اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ،‌ زووم یا کلاب هاوس و دیگر نرم افزارهای موبایل می باشند، است. با توجه به سیستم عاملهای کنونی گوشی های همراه بهترین راه کار استفاده از ورودی های آنالوگ از طریق کانکشن TRRS است.

اگر میخواهید سطح کیفیت صوتی خود را بالا ببرید کافیست تمام تمرکز خود را روی محصولاتی با این کانکشن بگذارید. در این مورد انواع و اقسام میکروفون های یقه ای و یا رابط های صوتی با/بدون ترکیب شدن یک پیش تقویت کننده، رابط صوتی آنالوگ، میکسر یا دیگر دستگاه ها میتوانند برای انتقال صدایی با کیفیت مورد استفاده قرار گیرند.

ولی مطمعنا هیچگاه به کیفیت بالای استودیویی نخواهید رسید چراکه چیزی که این میان به عنوان اینترفیس (مبدل صوتی آنالوگ به دیجیتال یا کانورتر) وجود دارد، تاثیر مستقیم روی کیفیت خواهد گذاشت. و همچنین پس از تبدیل شدن صدا به دیجیتال توسط کانورتر داخلی گوشی شما، هر نرم افزار یا اپلیکیشنی وابسته به سرعت اینترنت و سیستم فشرده سازی یا در اصطلاح کامپرشن خاص خود، شروع به پایین آوردن سطح کیفی صدای ورودی می کند. بنابراین ایده آل ترین حالت ممکن برای رسیدن به بهترین نتیجه توسط ورودی های آنالوگ استفاده از گوشی های موبایل سطح بالا، سرعت اینترنت بالا و با ثبات در کنار محصولات حرفه ای به همراه پیش تقویت هرچه بیشتر سیگنال است.

فقط نکته ی قابل توجه در این مورد برای کسانی است که به هنگام اجرا و انتقال صدا به اپلیکیشن نیاز به شنیدن و دریافت صدا از سمت مقابل هستند، و باید حتما تجهیزاتی را استفاده یا خریداری نمایند که دارای خروجی هدفون باشد.

Mobile Recording

اما برای آنهایی که به ساخت و تولید حرفه ای موسیقی و یا عملیات صدابرداری توسط گوشی های موبایل یا تبلت می پردازند، رسیدن به کیفیت استودیویی و بازنشر آن در فضای مجازی یا انتقال آن روی سیستم های کامپیوتری بسیار ساده تر، کمی پرهزینه تر و نامحدود از نظر کیفی است، هرچند پیشنهاد می کنیم برای چنین کارهایی از تجهیزات حرفه ای در کنار کامپیوتر شخصی تان یا انواع رکوردر پرتابل و فیلدرکوردرها استفاده کنید. ولی راه چاره در ابتدای کار خرید یک کارت صدا یا اینترفیس، است که درگاه اتصال آن از طریق USB یا لایتنینگ باشد. از آنجایی که گوشی های موبایل امروزی گاها سرعت پردازششان از سیستم های کامپیوتر رومیزی که در گذشته خریداری کرده اید فراتر می رود، و شما برای خرید آنها هزینه های هنگفتی هم پرداخت می کنید، به نوعی یک کامپیوتر سطح بالای پرتابل همیشه در جیبتان است!

حالا میخواهید به صدابرداری با گوشی موبایل بپردازید و آنرا به یک ایستگاه ضبط حرفه ای تبدیل نمایید؛ این کار شدنی است. کارت صدا را به گوشی متصل کنید، در هر محلی توسط اپلیکیشن هایی که بصورت تخصصی برای اینکار معرفی و عرضه شده اند به ضبط بپردازید. در خانه ی دوستتان که یک نوازنده یا خواننده ای خوب است، بصورت همزمان چند لایه از پروژه ی موسیقیایی یا سینمایی و مستند و هرنوع سبک دیگری را نمونه برداری کنید و بعدا به اضافه سازی لاین های و لایه های مختلف صوتی بپردازید.

حتی در این حالت میتوانید از انواع میکروفونهای بی سیم یا باسیم USB متناسب با درگاه استاندارد گوشی موبایل یا تبلت خود و پشتیبانی شده توسط سیستم عاملش بهره مند شوید. ولی به این نکته توجه کنید که هیچگاه این سیگنال نمیتواند بصورت لایو در اپلیکیشن های دنیای مجازی منتشر شود، چون برخی از استادان فن، وقتی بفهمند شما با این تجهیزات توانسته اید در محیط های مجازی و اجرای زنده به کیفیت بالاتری از آنها دستیابی پیدا کنید بسیار شاکی خواهند شد!

نکات ظریفی در استفاده از تجهیزات حرفه ای به هنگام صدابرداری با گوشی موبایل وجود دارد، که باعث صدمه زدن یا عدم هماهنگی مناسب سخت افزارهای شما می شود، پس به موارد زیر پس از انتخاب محصول مورد نظر و استفاده از آن توجه کنید:

۱- حتما به هنگام ضبط تمامی ارتباط های بی سیم از قبیل سلولار، بلوتوث، NFC  و دیگر روش های ارتباط بی سیم با گوشی را قطع کنید تا از نویز های رادیویی در امان باشید و سیگنال ساخته شده ی زیبایتان را تحت تاثیر قرار ندهد. (خصوصا در مورد تجهیزاتی که کپسول میکروفون به بدنه ی دستگاه نزدیک است)

۲- با توجه به پیشرفت روز افزون نرم افزارهای همراه حتما از اپلیکیشن های بروز و مالتی تراک یا آنهایی که در قسمت تنظیمات قابلیت انتخاب و فعال سازی اینترفیس متصل شده را دارند مانند : کیوبیس، GarageBand ، اف ال استودیو، N-Track یا بسیاری از نمونه های دیگر که توسط کمپانی های حرفه ای معرفی شده اند، استفاده کنید. اینگونه اپلیکیشن ها بعضا پولی هستند و باید برای تامین آنها هزینه ای مجزا پرداخت کنید. برخی از آنها نیز برای صدابرداری به هنگام تصویربرداری طراحی شده اند و امکانات متنوعی را برای صدا و تصویر بصورت همزمان میدهند که البته تعداد آنها بسیار محدودتر است، ولی مهم این است که با داشتن آنها دستگاه خودرا به یک استودیوی سطح بالای صدا و تصویر تبدیل نموده اید.

۳- در صورتی که از طریق درگاه USB-C یا لایتنینگ تجهیزات خودرا متصل نمودید، نیازمند این هستید که مبدلی داشته باشید تا همزمان بتواند برق مورد نیاز دستگاه را از طریق درگاهی مستقیم، باتری یا پاوربانک تامین نماید.

۴- حتما برای تجهیزات پرتابل خود کیف یا محافظ مستقلی تامین کنید تا آنها از صدماتی مانند ضربه خوردگی، انتقال رطوبت، و گردو غبار محافظت شوند و هیچگاه در بلند مدت دچار افت کیفیت نگردند.

  • نظرات کاربران
  • ساسان الیاسی 2 مهر 1402

    عالی