Expressive-E Touché Title
19ام بهمن 1398

بررسی میدی کنترلر Expressive E Touché

استفاده از یک سیستم لمسی برای داشتن کنترل نت ها در موسیقی دارای سابقه ای بسیار طولانی است و به نوازندگان یک ارتباط بدنی و شهودی با سازها را ارائه می نماید که باعث انتقال حس نوازش می شود. پس از ورود سازهای کلید دار مانند کیبورد، سینتی سایزر و پیانو به صحنه موسیقی، تولید نت و تغییر پیچ صدا با وسایل مکانیکی آغاز گردید که اغلب برای تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از روند تولید موسیقی تلاش می کردند.

شرکت فرانسوی Expressive E یک کنترلر سخت افزاری با درگاه های USB / MIDI / CV را به نام Touché به بازار عرضه کرده است که هدف اصلی آن ارائه یک رویکرد بصری و مبتنی بر لمس برای کنترل پارامترها، نه تنها بروی انواع سینتی سایزرهای سخت افزاری، بلکه برای ابزارهای نرم افزاری مانند انواع VST ها که در DAW اجرا می شوند نیز می باشد. در حال حاضر Touché و نرم افزار پشتیبانی آن (که اخیراً به نسخه v1.2 ارتقا یافته است) محدود به کار با سیستم عامل مکینتاش ۱۰.۱۰ به بعد می باشد و تاریخ انتشار نسخه ویندوز آن به گفته تولید کننده نزدیک است، اما هنوز زمان دقیقی از انتشار قطعی آن تعیین نشده است.

از لحاظ ساختاری Touché یک دستگاه جذاب و خوش ساخت با بدنه ای به رنگ مشکی و طراحی بسیار مینیمال است که روی آن سطحی لمسی به اندازه ی (۲۴ طول، ۱۰ عرض و ۲ سانتی متر ارتفاع) بصورت معلق قرار دارد. سطح کنترلر از چوب است و کاملاً به شدت ضربه یا تکان هایی که توسط دست از بالا یا اطراف وارد می شود، حساس است. سطح بالایی روی یک پایه معلق شده است، اما پس از بررسی دقیق متوجه خواهید شد که این سطح لمسی قابل جداشدن از بدنه می باشد و با یک ساختار آهنربایی به بدنه ی زیرین متصل شده است. در زیر این سطح یک جفت سیلندر سیلیکونی باعث شناور شدن صفحه لمسی گردیده و بدین ترتیب صفحه را میتوان به سمت پایین یا محور های X/Y  حرکت داد. سیلندر دوم ، که درون سیلندر اول قرار گرفته است مستقل از دیگری کار میکند، و این اجازه را به شما می دهد تا سطح کنترل به صورت چپ یا راست در صفحه افقی منتقل شود و چهار سنسور مستقل در کنار آنها تعبیه شده است تا حرکات عمودی و جانبی را تشخیص دهند. با برداشتن صفحه لمسی از روی پایه ، یک اسلایدر بزرگ نیز که در زیر آن پنهان شده است نمایان می شود که میتوان توسط آن سرعت و دقت حرکت صفحه را ازطریق یک جفت فنر فلزی تنظیم کند.

Expressive-E-Touché

Expressive E این حرکات عمودی و افقی را ” Shiftings  ” می نامد. از آنجا که سطح چوبی در سه جهت معلق است میتوان به راحتی به سمت بالا و پایین شیفت کرد. بسته به این که دستتان را کجای سطح چوبی قرار دهید و به چه میزان فشاری وارد کنید، میتواند شدت و ظرافت صدا را تغییر دهد. همینطور میتوان با حرکت دادن سطح چوبی به چپ یا راست ویبریشن و دیستورشن یا هر نوع افکت دیگر را به صدا اضافه نمود. همچنین این امکان وجود دارد که هر دو حالت را باهم ترکیب کنید و صداهای جذاب تری ایجاد کنید. باید به این نکته دقت نمود که حرکات سطح چوبی تعریف شده هستند و هرگونه تلاش برای چرخاندن یا حرکت دادن در محورهای دیگر سطح لمسی منجر به خاموش شدن آن می شود.

کنترل های دیگر Touché شامل یک ناب بزرگ با سوییچ داخلی و قابل قشرده شدن، چهار LED کوچک که شدت تغییرات صوتی یا Velocity را نشان می دهد و دو سوییچ مستطیل شکل چند منظوره با قابلیت برنامه ریزی توسط نرم افزار داخلی روی بدنه وجود دارد.

همه اتصالات درقسمت پشتی دستگاه قرار دارند که شامل چهار خروجی CV به TS می شود، که هر یک از آنها بایکی از جهات حرکتی سطح کنترل مطابقت دارد. یک ورودی و یک خروجی MIDI نیز همراه یک مبدل مینی جکهای TRS در دسترس خواهد بود، همچنین درگاه اتصال USB 2.0 نیز در مابین آنها قرار دارد که میتوان برای اتصال به کامپیوتر و یا برای تعیین برق مورد نیاز دستگاه از آن استفاده نمود. همچنین یک آداپتور مجزا به همراه دستگاه عرضه شده است تا به هنگام استفاده بصورت Stand-alone بتوانید از آن بهره مند شد.

Touché دارای دو حالت عملکرد است: عملکرد مستقل، که در این حالت به طور مستقل سخت افزار شما را از طریق MIDI یا CV به انواع دستگاه های پشتیبانی کننده از این پورت ها متصل می شود. و حالت غیر مستقل که ازطریق VST/AU plug-in و نرم افزار Lié بروی کامپیوتر و در انواع DAWها قابل استفاده است. Touché درحالت پیش فرض داده ها را با حرکت به پایین ، بالا ، چپ و راست ارسال میکند اما شما قادر خواهید بود آن را در دو حالت عمودی و افقی نیز روی میز کار خود قرار دهید و اطلاعات حالات پیش فرض آن را از طریق نرم افزار به دلخواه خود تغییر دهید.

هر بار که به سطح کنترل Touché فشار وارد شود، یا درجهتی حرکت داده شود، این قابلیت را دارد که به صورت اتوماتیک خود را مجددا کالیبره کند و سریعا به حالت اولیه برگردد، اما در صورت نیاز قابلیت تنظیم به صورت دستی نیز وجود دارد و میتوان با نگه داشتن دو دکمه از آن به طور همزمان و بعد از خاموش شدن چراغ های چشمک زن، محل کالیبر آنرا تغییر داد.

Expressive-E-Lie

پریست های سخت افزاری این دستگاه تعریف میکنند که هر کدام از CV ها چه ولتاژ خروجی بدهند و پیام های MIDI که در اثر حرکت روی سطح کنترل ایجاد شده را ارسال میکنند. همانطور که در ادامه خواهیم دید، Shiftings را میتوان به صورت تکی یا چندتایی از طریق نرم افزار برنامه ریزی و به صورت هشت کانال مستقل ارسال کرد. هنگامی که تعدادی از اسلات ها یکبار با پریست های سخت افزار لود شوند، برای دیدن حالات پیش فرض در استفاده ی Stand-alone میتوانید با دکمه های مستطیل شکلی که در پایین بدنه هستند و با حرکت دست رو به بالا و رو به پایین کشیدن بروی صفحه لمسی آن را مدیریت نمایید.

در هر دو حالت Slave و Stand- alone ، دکمه ناب حساسیت Top و Bottom Shiftings را در هشت مرحله تنظیم می کند، که مرحله فعال با سطح روشنایی نشانگرهای LED سفید مشخص می شود. در حالت Stand- alone ، این LED ها همیشه میزان حساسیت را بصورت مداوم نشان می دهند. ولی در حالت Slave ، تنها زمانی که ناب را بچرخانید، میزان حساسیت نمایش داده خواهد شد. دکمه ناب یک عملکرد Freeze اضافی دارد که در آن داده های ارسال شده از Touché با فشردن دکمه ناب فریز میشوند. زمانی که در حالت فریز هستید چراغ های LED شروع به چشمک زدن میکنند و با فشردن دوباره ناب از این حالت خارج می شود.

در Touché و حالت استفاده به صورت Slave میتوان به طور کامل با نرم افزار Lié کار کرد. هنگامی که یک تراک MIDI  را در DAW باز میکنید، Lié نه تنها به شما این امکان را میدهد تا از پریست های Touché برای هر سخت افزار قابل کنترل MIDI یا CV استفاده کنید، بلکه می تواند میزبان هر پلاگین یا VST موجود و نصب شده روی کامپیوتر خود باشید و شما را قادر می سازد تا پریست های مختلف را در Touché ایجاد و ذخیره کنید. بخش از پیش تعیین شده دارای قسمت های مختلفی برای ساخت، بارگذاری، پیدا نمودن و ذخیره آنها می باشد. همچنین رابط کاربری Lié حدود ۲۵ درصد از صفحه نمایش را پر می کند و به چهار منطقه کاربردی تقسیم می شود:

در Menu میتوانید به تنظیمات دستگاه برای ساخت، فراخوانی، و ذخیره سازی دسترسی داشته باشید و همچنین محتویات ۲۴ اسلات حافظه داخلی را انتخاب کنید، و آنها را تغییر و ویرایش نمایید. در قسمت Browser نیز مرورگری برای دسترسی به نمونه های صوتی موجود در VST ها قرار دارد و میتوانید از آن برای مدیریت و بارگذاری صداهای مختلف بهره ببرید. در این قسمت قابلیت انتخاب صداها بصورت دسته بندی شده وجود خواهد داشت، همچنین انتخاب یک حالت پیش فرض برای صدای مورد نظر و حتی انتخاب و ترکیب چند صدا بصورت همزمان در نرم افزار امکان پذیر است. امکان گذاشتن Tag بروی صدا های برای دسته بندی راحت تر مانند Bass,Keys و دیگر موارد به بهبود دسته بندی ها در پیدا کردن صدا کمک شایانی به شما می کند که در نرم افزار Lié برای بهبود وضعیت جستجو تدارک دیده شده است.

منطقه چهارم که به شما امکان کنترل Shiftings را بصورت کامل میدهد و به عنوان اسلات یا هسته مرکزی شناخته می شود، یکی از اصلی ترین قسمت های نرم افزار Lié  است. در این قسمت شما میتوانید هشت اسلات را مشاهده کنید که هر کدام میتوانند Top or Bottom Shifting را به صورت تکی یا باهم اجرا نمایند. و میتوان شیفتینگ به صورت افقی را با یک کلیک ساده روی هر اسلات برای آن مشخص نمود.

Expressive-E-Touché-in-use

زمانی که یک شیفتینگ مشخص می کنید میتوان یک کنترل هم برای آن تعریف نمود. اختصاص دادن یک کنترل به هر اسلات، به شما این امکان را میدهد تا با انعطاف پذیری و سرعت بالا بدون تعریف دوباره کنترل ها بین اسلات ها جابجا شوید. تعیین هر کنترل به این بستگی دارد که شما چه پریستی تعریف کنید، hardware instrument یا  VST. در حالت استفاده از hardware instrument preset شما اول یک MIDI را انتخاب می کنید که به شما امکان دسترسی به هشت اسلات کامل را می دهد یا استفاده از چهار خروجی CV  که هر کدام از آنها میتوانند چهار ولتاژ به شما بدهند.

در حالت VST instrument preset شما میتوانید از هشت اسلات به صورت کامل استفاده کنید ولی تنها قادر خواهید بود پارامتر هایی که خود VST تعیین کرده را کنترل کنید. زمانی که کنترل های خود را تعیین کردید میتوانید منحنی پاسخ فرکانسی لگاریتمی، نمایی و خطی را که از پیش برای Touché تعیین شده را در آن اعمال کنید و یا پاسخ سفارشی خود را با استفاده از ویرایشگر حساسیت منحنی (CSE) ایجاد نمایید و به آن اختصاص دهید. در آخر شما میتوانید حداقل یا حداکثر میزان کنترل را در اسلات مرکزی و یا از طریق تغییر منحی CSE مشخص کنید.

از انجا که میتوان شیفتینگ را به هرکدام از اسلات ها اختصاص دهید ، با تعیین کنترل های مختلف میتوان شیفت های بسیار پیچیده را به سادگی انجام داد و صدا های خلاقانه ای ایجاد نمود.

با باز کردن تب Instrument در نوار ابزار اسلات مرکزی، دستور های قابل ارسال به پورت MIDI قابل مشاهده هستند. همچنین تب instrument به شما این امکان را میدهد تا اسلات های قابل کنترل را انتخاب کرده و جابجا کنید و یا از عملکرد speed-mapping استفاده کنید و به سادگی هشت اسلات یا پارامتر کنترل را با هم لینک کنید و در یک اسلات نمایش دهید.

در نوار ابزار Slot Center نیز چهار قابلیت دیگر وجود دارد: حالت رندوم ، که به طور تصادفی شیفت ها را به اسلات ها اختصاص می دهد. Flip Curves ، که به شما امکان دسترسی به منحنی های کنترل برای هر هشت اسلات را می دهد. Autoset ، که به طور خودکار مقادیر min / max کنترل های اختصاص داده شده را از پیش تنظیم کرده و با مقادیر فعلی آنها در یک افزونه VST ، تعیین می کند، در نتیجه میتوانید بدون تغییر صدای فعلی آن، از طریق پریست هایی که برای آن VST ایجاد کرده اید، تغییرات را اعمال کنید. همچنین با استفاده از حالت Clear میتوانید تمامی محتوای تعریف شده را از پریست فعلی و در حین استفاده حذف می کند.

بقیه فضای رابط کاربری Lié توسط Scope پر شده است که به صورت گرافیکی سطح فشاری که روی سطح میدی کنترلر وارد می کنید را نمایش میدهد. اگر چه زمانی که شما در حال اجرا هستید این قابلیت کاربرد زیادی ندارد ولی برای تمرین و درک این موضوع که چه میزان فشار برای هر افکت باید اعمال شود مفید خواهد بود. درست در بالای Scope تب pitch-bend control قرار دارد که وضعیت آن میتواند در پریست های سخت افزار و نرم افزار ذخیره شود. زمانی که pitch-bend فعال باشد کنترل شیفتینگ به صورت افقی توسط MIDI انجام می شود. این حالت تفاوت زیادی با کنترل پیچ در CV ندارد و شما میتوانید نتیجه یکسانی در شیفتینگ بگیرید و خروجی حداقل و حداکثری برای تغییر پیچ در صدای سخت افزار خود تعریف کنید.

Expressive-E-Touché-Top

رابط کاربری Lié همراه با بیش از ۱۳۰ پریست بصورت یک VST در اختیار شما قرار میگیرد که توسط UVI Falcon ساخته شده اند در UVI Workstation قابل اجرا هستند و شما را از ساخت صدا بی نیاز میکنند. ورژن Lié v1.2 شامل ۵۰ نمونه از انواع صداهای سینتی سایزر است که از روی سخت افزار آنها شبیه سازی شده است و از میان آنها میتوان به تولیدات کمپانی هایی نظیر رولند، کرگ، بهرینگر، آرتوریا، والدورف، یاماها، نوورد، نوویشن، استرایمون، اتوماشینز، الکترون، کورزوایل، هایپر سینت، Dave Smith Instruments, Meeblip, MFB, Moog, Studio Electronics, اشاره کرد. همچنین شما میتوانید برای گسترش این صدا ها از نمونه های قابل دانلود از سایت Expressive E نیز بهره مند گردید.

نرم افزار Lié سازگاری بسیار خوبی با نرم افزارهای Ableton Live ، Logic Pro ، Cubase ، PreSonus Studio One و  GarageBand دارد، دفترچه راهنمای Touché حاوی دستورالعمل های ویژه برای تنظیم بهتر و آسان آن با انواع DAW ها است. هنگامی که Lié را در یک ترک بارگذاری نمایید. هرگونه حرکت روی سطح کنترل Touché در رابط کاربری  Lié نمایش داده می شود.

VST Instruments از پیش برنامه ریزی شده و پریست های مربوط به آنها را می توانید را در صفحه Soundcloud Expressive E بررسی کنید، نمونه هایی عالی از آنچه می توانید با همکاری Touché / Lié ایجاد کنید، قبل از خرید قابل شنیدن است. اگر یک دستگاه برای کنترل صدا وجود داشته باشد، آن Touché است، که به شما امکان می دهد طرح های کنترلی ایجاد کنید و آنها را به صورت بصری و موزیکال اجرا نمایید. جمع کردن تعدادی پارامتر در یک شیفتینگ این امکان را به شما میدهد تا با کوچک ترین حرکت دست آنها را با ظرافت اجرا کنید یا این که با افزایش فشار تدریجی صدایی قوی تر تولید نمایید که باعث ایجاد خلاقیت در شما می شود.  وب سایت Expressive E شامل ویدئوهای نمایشی و آموزشی است، که نشان می دهد ترکیب Touché و Lié چقدر قدرتمند است.

از نظر سخت افزاری ترکیب Touché و Lié محدود به کنترل سینتی سایزر ها نمیشود زیرا الگو های آن را میتوان برای سری آنالوگ های ٍElektron، Big Sky و Timeline Strymon و TB-303 Roland نیز به کاربرد. ساختار Touché به عنوان یک کنترلر در کنار هر سینتی سایزر یا نرم افزاری، تجربه ی یک اجرای موزیکال فوق العاده را در اختیار شما قرار میدهد و اکنون میتوان تجربه کنترل صدا به صورت فیزیکی و واقع گرایانه تر را درک نمود. بسیار دشوار است که Touché را با کلمات توصیف کرد زیرا فقط یک دستگاه کمکی نیست و حتی استفاده از نرم افزار آن در تولید صدا به شما حس یک دستگاه آنالوگ میدهد.

مطمئنا تا زمانی که Touché و Lié می توانند حس کنترل سه بعدی و بصری با این قدرت ارایه کنند، نمیتوان به دستگاه دیگری فکر کرد. شاید مشابه ترین دستگاه با قیمتی نزدیک به آن Roli از Seaboard ، Blocks ، Equator Player و Block باشند، با این حال، به عنوان یک کنترلر، Seaboard به نظر بیشتر شبیه یک صفحه کلید پیانو هوشمند و خلاقانه با Aftertouch و کنترل کننده نواری است. در واقع با نگاهی دقیق تر میتوان گفت یک Touché است که دوباره طراحی شده و بیشتر یک صفحه کلید است تا یک پدال.

اگر شما یک نوازنده، گیتار، ویولون یا دیگر سازهای زهی و زخمه ای باشید، بیشترین لذت را از کار کردن با Touché و Lié خواهید برد زیرا دیگر نیازی نیست که تکنیک های نوازندگی با کیبورد را یاد بگیرید. یکی دیگر از مهم ترین مواردی که میتوان به آن اشاره کرد خروجی های CV و قابلیت استفاده به صورت مستقل با MIDI  است. روی هم رفته ، جفت شدن Touché و Lié یک راه حل مقرون به صرفه برای هر کسی است که به دنبال یک رویکرد بصری برای کنترل پیچ و تولید صداهای خاص در سخت افزار و نرم افزار خود هستند.

  • نظرات کاربران