راهنمای انتخاب پاپ فیلتر و ویند شیلد برای میکروفون

میکروفون های استودیویی نسبت به پرتاب های صوتی بسیار حساس هستند. پرتاب های صوتی نویزهای انفجاری هستند که با بیان بعضی صامت ها مانند “پ” و “ب” به کپسول میکروفون برخورد می کنند. بهترین راه محافظت از میکروفون در چنین مواقعی چیست؟ در بسیاری از مواقع پاپ شیلدها و ویند شیلدها با هم اشتباه گرفته می شوند. ویند شیلد گونه ای از محافظ میکروفون است که به شکل کلاه ساخته شده و معمولا از فوم ساخته می شود و روی بسکت میکروفون قرار می گیرد. وظیفه اصلی ویند شیلد محافظت از میکروفون در برابر باد است. بنابراین چنین ویند شیلدهای فومی برای استفاده در ضبط های محیطی، فضای بیرون استودیو و یا مکان هایی که سرپوشیده نیستند، طراحی شده اند.

اما در بعضی از مواقع، از ویند شیلدها برای محافظت از میکروفون در برابر پرتاب های صوتی نیز استفاده می شود. ما به هنگام تولید این صداها در دهان خود مقدار کمی از هوا را به بیرون پرتاب می کنیم. وقتی این مقدار هوا که به صورت انفجاری به بیرون پرتاب می شود به غشای میکروفون برخورد می کند صدایی شبیه انفجار تولید می کند. این صدای ناخواسته ضبط را خراب می کند؛ زیرا این که بتوان آن را به صورت کامل در میکس درست کرد، تقریبا غیر ممکن است. اگر این صدای ناخواسته بسیار ملایم باشد، می توانید با یک فیلتر Low-Cut صدای آن را کمتر کنید. اما برای صداهای ناخواسته ی بلندتر، تمامی سیگنال دیستورت می شود و این اتفاقی است که قابل ترمیم نمی باشد. پس بهتر است جلوی این صداهای ناخواسته را در هنگام ضبط بگیرید، زیرا همیشه پیشگیری بهتر و راحت تر از درمان است. ویند شیلدها محافظان خوبی به نظر می آیند، اما معمولا این طور نیستند؛ چرا که آن ها برای این کار طراحی نشده اند.

audio-recording-pop-filters-featureپاپ شیلد ها یا پاپ فیلتر ها ملزوماتی اختصاصی برای محافظت از چنین صداهای ناخواسته ای هستند. ساختار آن ها شامل یک حلقه می شود که دو پارچه ی نازک را نگه می دارد. در دهه ی ۷۰ و اوایل دهه ی ۸۰، استودیوهای زیادی چنین وسیله ای را توسط یک جوراب زنانه ی نازک نایلنی که روی یک سیم حلقه ای کشیده شده بود می ساختند. اما امروزه، دیگر نیازی به رجوع کردن به چنین راه حل های بدوی و ابتکاری نیست؛ زیرا این محصول با ظاهری حرفه ای و قیمتی مناسب به صورت آماده در بازار موجود می باشد و نوع فلزی آن نیز در بازار قابل تهیه می باشد. بین مهندسان، توافق نظری بر اینکه کدام جنس از پاپ فیلتر بهترین است وجود ندارد.

پاپ فیلترها در برابر صداهای پرتابی بسیار موثرتر از ویند شیلدها عمل می کنند. از عوارض جانبی ویندشیلدها می توان به تیره کردن صدا نیز اشاره کرد، که احتمالا این تغییر صدا در هنگام ضبط برای بسیاری از صدابرداران مطلوب نباشد. این در حالی است که پاپ فیلتر ها تاثیری بر فرکانس های صدا نمی گذارند. برای نتایج بهینه در ضبط با پاپ فیلتر، آن را حداقل ۱۰ سانتیمتر دورتر از میکروفون نصب کنید. همچنین این نیز می تواند ایده خوبی باشد که به پاپ فیلتر خود کمی زاویه دهید؛ چرا که با این کار جلوی انعکاس صدا بین کپسول و پاپ فیلتر گرفته می شود. این انعکاس ها به Comb Filtering منجر می شوند و باعث مصنوعی به نظر رسیدن صدا می شوند، مخصوصا در صامت هایی مانند حرف “س”. این پدیده باعث می شود تا مقداری افکت Flanger به صدا افزوده شود. به عنوان یک قاعده ی کلی، پاپ فیلتر های بزرگ صدایی شفاف تر از نمونه های کوچک دارند. علت این است که حلقه ی نگهدارنده ی پارچه نیز ممکن است انعکاس هایی را موجب شود. هرچه پاپ فیلتر بزرگتر باشد، حلقه پاپ فیلتر از کپسول میکروفون دورتر است.

بعضی از خواننده ها تمایلی ندارند که در ضبط، صدایشان از پاپ فیلتر عبور کند. البته ضبط کردن صدای خواننده بدون پاپ فیلتر، کاملا امکان پذیر است، اما این کار نیاز به تکنیک میکروفون گذاری خوب و درستی دارد. یکی از اقداماتی که می توانید به عنوان یک مهندس صدا انجام دهید، وارونه قرار دادن میکروفون تا سطح چشم و زاویه دادن آن به سمت دهان خواننده است. این کار نیاز به یک پایه میکروفون بلند و محکم دارد. همچنین، خواننده باید حواسش باشد تا صداهای پ و ب را مستقیماً داخل میکروفون نخواند. با این وجود، بخاطر دادن حواس به چنین جزئیاتی، ممکن است خواننده نتواند تمام احساس خود را خرج خوانندگی کند.

نهایتا تاکید بر این نکته که پاپ فیلترها برای جلوگیری از صداهای پرتابی بسیار موثرتر از ویند شیلدها هستند، خالی از لطف نیست؛ چرا که تصمیم درست در هنگام تهیه یک محافظ می تواند تاثیر به سزایی در کیفیت ضبط داشته باشد. اگرچه خواننده های باتجربه با تکنیک میکروفون گذاری درست شاید به هیچ روش محافظتی نیاز نداشته باشند، ولی به طور کلی استفاده از پاپ فیلتر انجام فرایند ضبط را بسیار راحت تر می کند. خواننده ها می توانند به جای مراقبت از نحوه بیان حروف “پ” و “ب” در شعر، به طور کامل روی اجرای خود متمرکز شوند و مهندس صدا نیز می تواند روی گرفتن صدایی عالی و بهینه تمرکز کند.

  • نظرات کاربران