میکروفون داینامیک شور ۱۰۰ دلار ارزان تر!
کمپانی یونیورسال آدیو که در سال 1958 تأسیس شد، در ابتدا تولید کننده ی تجهیزات استودیوی ضبط حرفه ای بود که پیش تقویت کننده ها، کمپرسورها و سایر پردازنده های مبتنی بر لامپ خلا را تولید می کرد. پس از دههها تولید اینگونه تجهیزات، یونیورسال آدیو خریداری شد. در سال 1999، Universal Audio یا UA مجدداً راهاندازی شد و با عرضه پردازشگرهای زنجیره سیگنال با معرفی بازیهای سختافزارهای افسانه ای و شبیهسازیهای نرمافزاری قطعات کنسولهای کلاسیک جهان، و همچنین مجموعهای از کارت صدا های درجه یک استودیو، دوباره راهاندازی شد. هم اکنون، بیش از ۶۰ سال از تاسیسش میگذرد، و UA اولین خط تولید میکروفون خود را معرفی کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم آیا میکروفون داینامیک Universal Audio SD-1 شهرت UA را به خاطر وضوح و شخصیت صوتی حفظ میکند و سیگنال واضحی را به خوانندهها، پادکسترها و سایر سازندگان محتوا ارسال میکند مبنی بر اینکه یک محصول جدید و جذاب در پروژه-استودیویی وجود دارد؟ بیایید یک نگاهی بیندازیم.
من SD-1 را در استودیوی خانگی خود قرار دادم، جایی که تواناییهای آن را روی منابع مختلف آزمایش کردم و عملکرد آن را مستقیماً با معیار میکروفون پخش افسانهای Shure SM7B مقایسه کردم، که به وضوح از نظر فرم و ویژگیها آن را هدف قرار میدهد. به طور کلی، من از صدا و عملکرد SD-1 راضی بودم و علیرغم چند ابهام در مورد طراحی آن، فکر میکنم با توجه به سهولتی که میتواند در فرآیند خلاقانه به همراه داشته باشد، یکی از بهترین میکروفونهای صوتی در کلاس خود است. در زیر، طراحی، گردش کار و صدای کلی Universal Audio SD-1 را توضیح میدهم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا شایسته جایگاهی در استودیوی شما است یا خیر.
طراحی کاربردی Universal Audio SD-1 علاوه بر رنگ سفید متمایز مات، بسیار شبیه به Shure SM7B است، یک میکروفون صوتی استاندارد صنعتی که برای چندین دهه در ضبط و پخش استفاده میشود. وزن دو میکروفون تقریباً برابر با ۷۵۰ گرم است و هردو دارای یک شاسی فلزی ضخیم و مستحکم هستند که به یک پایه رزوه ای چسبانده شده اند. نیمه بالایی میکروفون درون یک فوم بادگیر مشکی مشخص قرار گرفته است که با برداشتن آن، کپسول میکروفون در یک قفس فلزی محافظ ظاهر میشود و تنها کنترلهای روی SD-1 دو سوئیچ فرورفته در پایین میکروفون است. به کاربران این امکان را می دهد که با یک فیلتر بالاگذر ملایم ۲۰۰ هرتز برای کاهش صدای بم و یک تغییر ۳ دسیبلی از ۳ تا ۵ کیلوهرتز برای افزایش وضوح گفتار و بیان استفاده کند. جک خروجی استاندارد صنعتی XLR در کنار این سوئیچ ها روی شاسی میکروفون قرار می گیرد و انحراف جزئی را از طراحی Shure SM7B نشان می دهد که جک خروجی را به جای بدنه میکروفون در کنار پایه رزوه دار قرار می دهد.
Universal Audio SD-1 در بسته بندی چشم نواز دو رنگ کرم و مشکی عرضه می شود که منعکس کننده طرح و رنگ خود میکروفون است. با برداشتن آستین بیرونی بستهبندی، یک جعبه مقوایی سیاه و محکم ظاهر میشود که خود میکروفون را بهخوبی درون آن نگه میدارد. دوام جعبه، چسباندن محکم و درب لولایی، همراه با وجود دسته روبانی، نشان میدهد که میتوان آن را بهعنوان کیف نگهداری طولانیمدت برای SD-1 نگه داشت. با توجه به اینکه اکثر میکروفونها در این رنج قیمت از بستهبندی فوم نامناسب و بیظرافت استفاده میکنند یا اصلاً کیف محافظ ندارند، گنجاندن یک قاب نسبتا شیک و ایمن بسیار مهم است – حتی اگر از مقوا ساخته شده باشد.
نصب SD-1 بر روی پایه میکروفون یا بازوی بوم به لطف طراحی یک تکه و رشته های یکپارچه آن کار آسانی است، اما به پایه ای نیاز دارد که بتواند وزن آن را تحمل کند. اگر به دنبال یک بازوی میز به سبک رادیویی هستید، استفاده از پایه بازویی را به شما پیشنهاد می کنم. برای آزمایشاتم، SD-1 را روی پایه ایستاده K&M با بازوی بوم نصب کردم.
شاید سختترین بخش راهاندازی میکروفون دسترسی به جک XLR آن بود که دقیقاً در مقابل انتهای آدرس میکروفون قرار دارد و برای رسیدن به آن نیاز به حرکات ناخوشایند دارد. فشار دادن به میکروفون و تلاش برای جلوگیری از خراشیدن رنگ سفید با کابل XLR نیز طبیعی نبود و باعث شد جک XLR مقاوم و با دسترسی آسان را در SM7B ترجیح دهم.
اگر دارای یک رابط UA مانند Apollo یا Volt هستید، به تنظیمات از پیش تعیین شده UAD قابل دانلود برای میکروفون داینامیک SD-1 نیز دسترسی خواهید داشت که روی کامپیوتر های سازگار اجرا می شود و گزینه های شبیه سازی صدا با یک کلیک مانند EQ، Reverb و کمپرسور را ارائه می دهد. این زنجیرههای افکت سفارشی تنظیمات پیشفرض را برای منابع مختلفی از جمله ویولن سل، آواز اصلی، تلهدرام و گفتار ارائه میدهند. من پیشتنظیمها را با یک مراجعه سریع به وبسایت UA دانلود کردم، پس از آن، آنها آماده استفاده در برنامه Universal Audio Console (در دسترس برای macOS و Windows) بودند. برای آزمایشهایم، SD-1 را به یونیورسال صوتی آپولو x8 خود وصل کردم و ضبط را شروع کردم.
Universal Audio SD-1 یک میکروفون داینامیک با الگوی قطبی کاردیوید است که به آن امکان میدهد صدا را از یک جهت دریافت کند و در عین حال در مقابل صداهای نسبتاً بلند مقاومت کند و جزئیات سریع را بازتولید کند. با توجه به ادبیات این شرکت، SD-1 دارای محدوده فرکانس ۵۰ هرتز تا ۱۶ کیلوهرتز و پاسخی صاف و طبیعی بدون درگیر شدن سوئیچ های بالا گذر یا تقویت فرکانس بالا است. بر روی کاغذ، این شبیه به پاسخ Shure SM7B است، اما، در یک مقایسه صوتی کنار هم، متوجه شدم SD-1 دارای میانه های پایین ضخیم تر و صدای واقعی تر در EQ تخت است. حالت بدون سوئیچ درگیر (مناسب است، زیرا رابطهای UA پایینترین سطح را حفظ میکنند).
راه دیگر برای بیان این موضوع این است که حالت فلت SM7B به طور خاص برای وضوح صدا است. (چرا که می بینید بسیاری از پادکستر ها و پخش کننده های زنده از آن استفاده می کنند). با این حال، من بلافاصله با لحن مسطح، خنثی و تقریباً “ناراحت کننده” SD-1، که نوید بخش تطبیق پذیری بالقوه آن است، شگفت زده شدم. به طور کلی، میکروفونهایی که صدایی طبیعی و خالص ارائه میدهند، نسبت به میکروفونهایی که برای ابزارها یا منابع خاص طراحی شدهاند، انعطافپذیرتر هستند.
قبل از اینکه نظر خود را در مورد تواناییهای SD-1 در گیتار و سایر منابع تأیید کنم، سوئیچهای high-pass و high-boost آن را برای اتمام تست آواز خود درگیر کردم. در مقایسه با گذرگاه SM7B با فرکانس ۴۰۰ هرتز، SD-1 دارای گذرگاه ۲۰۰ هرتز کمتر است، که به آن کمک میکند تا مقدار زیادی از میانههای ابریشمی و پایین را که ابتدا توجه من را به خود جلب کرد، حفظ کند. بوست بالای ۳ دسی بل آن داستانی کاملاً متفاوت است و قرارگیری آن در فرکانس های ۳و۵ کیلوهرتز کیفیتی واضح و تقریبا شکننده را که یادآور برخی از میکروفون های خازنی است، می افزاید. برخی از کاربران ممکن است این را به عنوان یک صدای تمیز، با کیفیت بالا یا “تمام” درک کنند که می تواند برای صداگذاری و پادکست بسیار مناسب باشد، اما به سلیقه شخصی من، صدای آوازی کمی تیره تر و طبیعی تر را ترجیح می دهم، که توانستم آن را انجام دهم. به نظر من، بوست بالای ۲و۴ کیلوهرتز SM7B در مکان خوشایندتری قرار می گیرد، اما کاراکتر صوتی شما ممکن است متفاوت باشد.
در مرحله بعد، SD-1 را روی گیتار آکوستیک و آمپر گیتار الکتریک با حذف فوم بادگیر جلوی میکروفون آزمایش کردم. در حالت فلت SD-1 عملکرد تحسین برانگیزی بر روی هر دو نوع گیتار داشت، با واکنش گذرا و فوقالعاده سریعی که از یک میکروفون داینامیک انتظار دارید و حضور بسیار بالا برای لحنی شیک و مدرن بدون نیاز به پردازش. در مقایسه با آزمون آوازی من، تفاوت بین صدای SD-1 و SM7B در این تست روی گیتار تقریباً ناچیز بود و تقریباً می تواند یک برداشت باشد. در حالی که سوئیچ بالا گذر کمی شفافیت و ضربه به گیتارها اضافه کرد، من احساس کردم که بوست فرکانس بالا یک بار دیگر اطلاعات بسیار نازک با فرکانس بالا را برای سلیقه من اضافه کرد.
قطعه نهایی پازل در صدای SD-1 در تنظیمات از پیش تعیین شده نرم افزاری آن نهفته است، بنابراین من زنجیره افکت صوتی اصلی را در کنسول صوتی را بارگذاری کردم و یک بار دیگر میکروفون را روی صدای خود آزمایش کردم. زنجیره از پیش تنظیم شده آواز اصلی شامل شبیه سازی پیش تقویت کننده UAD 610، یک اکولایزر دقیق، کمپرسور به سبک 1176 و یک پلاگین Reverb است. با صاف بودن سوئیچهای EQ میکروفون، زنجیره نرمافزار کمپرسور ملایم و اشباع لامپی را به همراه یک اسکوپ ظریف و متوسط و افزایش سطح بالا اضافه میکند که جزئیات را در عملکرد من نشان میدهد و پولیش آماده رکورد را اضافه میکند.
میکروفون دینامیک Universal Audio SD-1 به لطف صدای منعطف و قیمت مناسب، گزینه ای عالی برای استفاده منظم و مکرر در استودیوهای ضبط از هر نوع است، به خصوص اگر بتوانید آن را روی پایه یا بازوی بوم بگذارید. با توجه به روکش سفید بکر و جک XLR پایین آن، در هنگام حمل و نقل منظم، کاملاً از نظر دوام فروخته نمیشوم، اما SD-1 واقعاً شبیه یک Shure SM7B کمی مهندسینشده با حدود 100 دلار کمتر به نظر میرسد.
- نظرات کاربران