data ports
10ام تیر 1396

انواع پورت های انتقال اطلاعات برای کارت صدا

این روزها همه با انواع و اقسام کابل های مختلف سر و کار داریم. از انواع کابل USB گرفته تا کابل های مختلف شبکه و انتقال اطلاعات. خیلی وقت ها هم اسم کابل های مورد استفاده را نمی دانیم و فقط از آنها استفاده می کنیم. سایت گیزمودو یک راهنمای بسیار جالب برای آشنایی با کابل ها تهیه کرده بود. در این راهنما نه تنها با شکل و کاربرد این کابل ها آشنا می شوید، بلکه اسامی آنها را هم فرا خواهید گرفت و من تضمین می کنم وقتی نام کابل ها و اطلاعات کامل از آنها را در اختیار داشته باشید، در خیلی مواقع به کارتان خواهد آمد. البته این مطلب بسیار جامع و کامل بود که ما قسمت هایی از آن را برای شما جمع آوری کردیم که مربوط به اینترفیس های استودیویی می شود.

پورت یا درگاه USB ( یو اس بی )

این یکی معرف حضور همه هست. نام آن USB است. کابلی که این روزها همه جا دیده می شود. با آمدن آن ارتباطات های پارالل و پورت های سریال منقرض شدند. پورت USB 1 در حداکثر سرعت، تا 12 مگابیت قابلیت انتقال دیتا را دارد. نوع جدیدتر که USB 2 نام دارد و از نظر شکل و شمایل کاملا شبیه USB 1 است، از سرعت بسیار بالاتری (در حداکثر 480 مگابیت در ثانیه) قابلیت انتقال دیتا را دارد. کابل USB امکان انتقال اطلاعات و انرژی برای تامین برق مورد نیاز را به صورت همزمان فراهم می کند. با توجه به اینکه این پورت یکی از پرطرفدارترین های جهان است، نسخه سوم آن هم به نام USB 3 با حداکثر سرعت تا 3200 مگابیت در ثانیه طراحی شده است که در حال حاضر روی اکثریت قریب به اتفاق کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ ها وجود دارد.

 

درگاه یا پورت FireWire ( فایروایر )

این مدل جایگزینی برای کابل USB محسوب می شود و توسط شرکت اپل به شهرت رسیده است. می بینید؟ اپل همیشه دوست دارد که متمایز باشد! شرکت سونی نام این اتصال را iLink گذاشته است. ممکن است آن را بر روی یک دوربین فیلم برداری دیجیتال و یا یک آی پاد قدیمی نیز ببینید. این اتصال در دو نوع FireWire 400 با سرعت انتقال تا 400 مگابیت درثانیه و FireWire 800 با سرعت انتقال تا 3200 مگابیت در ثانیه طراحی شده است که عمدتا نسخه فایروایر 800 بر روی MAC عملکرد بهینه را دارد. فایروایر 400 دارای دو نوع 4 پین و 6 پین است که مدل 6 پین این اتصال، امکان انتقال انرژی را هم دارد.
برای استفاده از این پورت برای کارت صدای خود باید حتما کارت PCI یا PCIe با چیپست Texas Instrument خریداری کنید تا به مشکل خاصی برخورد نکنید. این پورت برای استفاده بر روی لپ تاپ هایی به غیر از کمپانی اپل چندان جالب از آب در نمی آید و پیشنهاد ما به شما این است که برای کارهای پرتابل از پورت های دیگر استفاده نمایید.

پورت Thunderbolt

یک انقلاب جدید در عرصه درگاه های انتقال اطلاعات می باشد. تاندربولت با استانداردهای جدید به روز رسانی شده است و به سادگی قابل استفاده می باشد و در مک بوک ایر، مک بوک پرو، آی مک و مک مینی برای استفاده تعبیه شده است. تاندربولت در آزمایشگاه های شرکت اینتل با این فکر شروع به طراحی شد که بتواند اطلاعات را با سرعت بالا به دستگاهی که به آن وصل است بفرستد و بگیرد. پس از همکاری نزدیک شرکت اینتل و اپل، نتیجه بر آن شد که این پورت در مک های جدید ظاهر شود. شرکت اینتل روی پورت های یو اس بی (USB) و پی سی آی اکسپرس(PCI Express) سرمایه گذاری کرد که از بهترین پورت های تکنولوژیکی در زمینه انتقال اطلاعات در دنیا شد. اپل پورت فایروایر (FireWire) را اختراع کرد و آن را به جای پورت یو اس بی جایگزین کرد. سپس آنها با به اشتراک گذاشتن تجربه های خود، قوی ترین، قابل انعطاف ترین و سریع ترین پورت کامپیوتر های شخصی را اختراع کردند. تاندربولت 2 کانال به شما می دهد که هر دو در یک کانکتور یا متصل کننده می باشند و 10 گیگابیت در ثانیه، در هر دو مسیر (دریافت و ارسال) انتقال می دهد. این مشخصه تاندربولت را فوق العاده و سریع و قوی کرده است. با تاندربولت شما می توانید اطلاعات خود را تا 20 برابر سرعت یو اس بی نسخه 2 و 12 برابر پورت فایروایر 800 انتقال دهید. به علاوه سرعت بالای تاندربولت این امکان را به شما می دهد که تنها از طریق یک پورت دستگاه خود را به چندین دستگاه مختلف متصل کنید.

دسته بندی پورت ها به ترتیب سرعت انتقال اطلاعات

۱- Tunderbolt 3 تاندربولت 3: شش کانال مجزا؛ هر کانال ۵ گیگابیت
۱- Tunderbolt 2 تاندربولت 2: چهار کانال مجزا؛ هر کانال ۵ گیگابیت
۳ – Thuderbolt تاندربولت: دو کانال مجزا؛ هر کانال ۵ گیگابیت در ثانیه
۴ – USB 3 یو اس بی 3: یک کانال مستقل؛ ۵ گیگابیت در ثانیه
۵ – Express Card اکسپرس کارت: ۱ کانال مجزا؛ ۲.۵ گیگابیت در ثانیه
۶ – FireWire 800 فایروایر: ۱ کانال مجزا؛ ۸۰۰ مگابیت در ثانیه
۷ – USB2 یو اس بی 2: دو کانال؛ ۴۸۰مگابیت در ثانیه
۸ – FireWire 400 فایر وایر: ۱ کانال؛ ۴۰۰ مگابیت در ثانیه
۹ – USB یو اس بی 1: ۱ کانال؛ ۱۲ مگابیت در ثانیه

و در انتها باید به این مورد اشاره کرد که هیچ یک از پورت های بالا (پروتکل) قابلیت تبدیل شدن به یکدیگر را ندارند، مگر آن که از کارت های تبدیل با چیپست مستقل استفاده شود. به عنوان مثال هیچ گاه نمی توان یک پورت USB2 را به FireWire از طریق کابل تبدیل کرد. فقط می توان از طریق کارت های PCI و یا PCIe آن پورت را به کامپیوتر رومیزی خود اضافه کنید و برای لپ تاپ خود از کارت های PCMCI برای اضافه کردن این گونه پورت ها استفاده نمایید.

  • نظرات کاربران